Sara Burkhard – modedesigner

För fem år sedan jobbade Sara Burkhard som journalist i hemlandet Schweiz. I dag är hon modedesigner i Umeå. Hur gick det till? Jo det kan vi tacka kärleken och en turnerande musiker från Röbäck för.

Sara har bytt pennan mot synålen, Schweiz mot Sverige och designar kläder för människor som vågar sticka ut. Hon är lika målmedveten som kreativ vilket gör henne till en förebild här på Krenova. Därför känns det naturligt att Sara är den första kreatören från Umeå som vi lyfter fram här på bloggen.

Hur föddes ditt intresse för mode?
När jag var liten tyckte jag bättre om att sy med min mamma än att leka med andra barn. Mamma brukade berätta hur hon själv drömde om att jobba med mode men att hon var tvungen att ge upp den drömmen för att försörja familjen. Jag tror att jag ärvde intresset från henne och nu har jag fått den möjlighet mamma aldrig fick och den tänker jag ta vara på.

Var befinner du dig i dag med ditt företag och var är du om tre år?
I dag går den mesta av tiden åt till att hitta ett produktionsställe. Jag överväger vilket land jag ska satsa på och är verkligen mån om att alla detaljer blir rätt. Det tar mycket tid. Efter sommaren är tanken att produktionen ska vara igång och om tre år finns mina kläder i ett antal svenska och utländska butiker.

Hur kommer man i kontakt med dig och dina produkter?
Det lättaste är kanske att besöka min hemsida. Det går även bra att slå en signal till mig så berättar jag mer om vad jag gör. Dessutom är det alltid trevligt med ett besök här på Krenova. Jag är alltid öppen för samarbeten och hjälper gärna andra modeföretagare. 

studio@saraburkhard.com
0046 76 846 20 07

Kommentera

